Jdi na obsah Jdi na menu
 


EkF 2. ročník: ruština - PONDĚLÍ - 2014/15

30. 4. 2015

Akademický rok 2014/2015

Informace pro mé studenty ruštiny v pondělí



LETNÍ  SEMESTR

 

 

studenti, kteří dostanou zápočet pravděpodobně v prvním termínu

 

________________________________________________________________________________________________________

 1. hodina 9. února 2015
V hodině jsme se zabývali  8. lekcí. Připomněl jsem názvy několika příslušníků národů (především Čech, Slovák, Rus, Němec, Angličan...)  a upozornil na tvoření jména po otci - viz ZDE - doporučuji přepnout na jiný jazyk než češtinu, kde je bohužel málo informací.
Vysvětlil jsem v hodině základy časování ruských sloves - začali jsme slovesy tzv. I. časování (viz str. 84). Prostudovali jsme celou str. 78-79 - včetně čtení.

 DOMA:

1) V učebnici písemně cv. - 85/8,9  (8. lekce).

2) Vyčasujte písemně slovesa повторять, понимать, отвечать.

3) Naučte se celou slovní zásobu, začněte pomalu i s frázemi pod slovíčky - 8. lekce.

4) Připravte si odpověď na otázku Kde pracuje váš otec/Vaše matka? a Jaké mají povolání? - Najděte si řádně ve slovníku název povolání !!!

5) Nainstalujte si ruskou klávesnici  do svého PC: informace najdete ZDE.

 _________________________________________________________________________

 2. hodina 16. února 2015

Výuka bohužel odpadá. Doma si dostudujte 8. lekci.

 _________________________________________________________________________

 3. hodina 23. února 2015

Dokončili jsme 8. lekci (opakování časování sloves, sloveso být - str. 83).

DOMA:

1) Naučíst se číst a překládat str. 87.

2) Písemně - cv. 3,4,/91, do učebnice doplňte cv. 1,2/90.

3) Naučte se celou slovní zásobu, začněte pomalu i s frázemi pod slovíčky - 8. lekce.

4) Připravte si odpověď na otázky Kde pracuje váš otec/Vaše matka? Jaké mají povolání? Kolik máte roků? (číslovky - viz str. 505-506)

5) Nainstalujte si ruskou klávesnici  do svého PC: informace najdete ZDE.

 _________________________________________________________________________

 4. hodina 2. března 2015

9. lekce (budoucí čas, časování sloves typu идти, vazba se slovesem mít-str. 93).

DOMA:

1) Písemně cv. 92/6 + 9/94.

2) Naučit se slovní zásobu 9. lekce.

 _________________________________________________________________________

 5. hodina 9. března 2015

Dokončení 9. lekce - vazba se slovesem "mít" + zápoer - str. 94-95. 10. lekce - číslovky základní (+ str. 505-506). Skloňování podstatných jmen rodu ženského (str. 103).

DOMA:

1) Písemně cv. 95/12 (pouze odpovědi), 11/95b.

2) Opište číslovky 1-40.

3) Vytiskněte si svůj "životopis" a přineste ke kontrole.

-měly byt tam být údaje k Vaší osobě (jméno, bydlím..., mám ... roků), jméno, věk a povolání Vašich rodičů (číslovky slovy).

 _________________________________________________________________________

 6. hodina 16. března 2015

10. lekce - dokončení - slovesa ve 2. časování. Opakování číslovek ve spojení s kontrolou životopisu (chválím přítomné, že všichni měli vytištěnou první verzi. Zdůraznění nejčastějších chyb - mám 21 roků x 22, 23, 24 roků/let x 20, 25...let (viz str. 137 dole). Číslovky - viz str. 505-506 + str. 137.

A rozdíl mezi větami

Mám počítač. x Mám 20 let. = У меня есть компьютер. - Мне двадцать лет.  

DOMA:

1) Písemně cv. 106/11, 12.

2) Vyčasujte slovesa 2. časování - разрешить, кричать, смотреть (viz 104-105).

3) "Ústně" - cv. 104/8.

4) Zopakujte si číslovky (505-506) a naučte se slovíčka z 10. lekce.

5) Vytiskněte si druhou - upravenou - verzi "životopisu" a přineste ke kontrole. Všechna jména musí být přepsána do azbuky - včetně vašeho bydliště - viz MAPA.

 _________________________________________________________________________

 7. hodina 23. března 2015

11. lekce - minulý čas, vykání, skloňování podst. jmen v mn.č. (3.,6., a 7. pád), dny v týdnu otázka "Kolik je hodin?"

DOMA:

1) Písemně: 114/ a 115/9.

2) Umět převyprávět tabulku na str. 108-109.

3) Naučit s slovíčka z 11. lekce.

4) Pročíst si text na str. 108.

_________________________________________________________________________

 8. hodina 30. března 2015

11. lekce - téma "Můj týdenní program", cv. 12/117, opakování gramatziky z celé 11. lekce (мне надо/нужно, vykání, skloňování podst. jmen v množném čísle - rozdělení měkkých a tvrdých podst. jmen)

DOMA:

1) Rozšiřte si svůj "životopis" v PC o týdenní program. Inspirujte se  tabulku v úvodu 11. lekce a vymyslete ke každému dni v týdnu minimálně dvě činnosti. Buďte vtipní a invenční, ale snažte se využít maximum slov a konstrukcí, které už znáte - překladače používejte jen v nejnutnějším případě. Věty typu: V pondělí dopoledne jedu autem do školy. Odpoledne mám kurz jazyka francouzského.  atd. Vytištěné přineste - nebudu zatím vybírat, budete jen číst.

2) Naučte se slovíčka z 11. a 12. lekce (test?). Naučte si číst a překládat úvodní text z 12. lekce - využijte audionahrávku!

3) Zopakujte si v úvodu 11. lekce týdenní progtam podle tabulky, abyste byli schopni ke každému řádku vytvořit pěknou větu - podobně jako v dnešní hodině.

4) Užijte si Velikonoce.

_________________________________________________________________________

 9. hodina 6. dubna 2015

Velikonoce - Пасха

_________________________________________________________________________

 10. hodina 13. dubna 2015

Opakovali jsem téma "Můj týdenní program" - podle učebnice str. 108-109 i podle Vašich příprav. 12. lekce - časování sloves typu "uměť " (str. 124), slova samozřejmě/konečně - str. 123 a překlad vět typu "umím rusky"-viz též dú.

DOMA:

1) Dopilujte svůj týdenní program společně s "životopisem" jej znovu vytiskněte a přineste ke kontrole příští hodinu.

2) "Ústně cv. 122/2a,b + 125/7a.

3) Písemně - vyčasovat slovesa stihnout, stonat a tloustnout (str. 124).

4) Písemně - cv. 123/2c + 125/7b.

5) Naučte se ČÍST  překládat úvodní text ke 13. lekci a zopakujte si čtení textu ke 12. lekci.

_________________________________________________________________________

 11. hodina 20. dubna 2015

Dokončení 12. lekce. Casování zvratných sloves (str. 125-126), zájmeno/spojka когда - str. 127, číslovky (str. 137 a příloha 505/506), skloňování podst. jmen v mužském+středním rodu -140.

DOMA:

1) Vyčasovat zvratná slovesa ошибаться, договориться.

2) Opakovat si čtení a překlad textu 13. lekce + slovní zásoba.

3) Písemně - cv. 141/13, 14 + 1939/10+150/12.

_________________________________________________________________________

 12. hodina 27. dubna 2015

Dokončení 13. lekce+14. lekce. Opakování zvratných sloves - cv. 8,9/126 + 17/129. Nově str. 136, 139. 14. lekce - především cv. 4, 6, 8.

DOMA:

1) Příprava na zápočtový test.

2) Kompletace dom. úkolů (viz "písemně" - výše) - přineste si s sebou k zápočtu ke kontrole.

3) Zápočtový test bdete moci vykonat v níže uvedených termínech.

________________________________________________________________________

 13. hodina 4. května 2015

Předtermín pro vykonání zápočtu - 10:45-12:15 na učebně B 352-3.

Test probíhá cca 45 minut, není tedy nutné přijít už v 10:45, můžete přijít kdykoliv - nejpozději do 11:45. V případě nemoci nebo jiného důvodu se dostavte o týden později - není třeba se nijak omlouvat.

Přineste si s sebou všechny "DÚ" !

________________________________________________________________________

 14. hodina 11. května 2015

Řádný termín pro vykonání zápočtu - 09:30-11:30 na učebně B 352-3.

Dostavte se kdykoliv v uvedeném časovém rozpětí. V případě nemoci nebo jiného důvodu se dostavte na některý z dalších termínů (budu průběžně aktualizovat) - pozor - vždy už buď v mé pracovně (budova A v Porubě) nebo na PC pavilónu na kolejích.

Přineste si s sebou všechny "DÚ" !

________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZIMNÍ SEMESTR  

_________________________________________________________________________

 1. hodina 15. září 2014

 

Seznámení s požadavky k zápočtu:
- úspěšnost v písemném zápočtovém testu - více než 50%,
- vypracování všech úkolů, které zadám v hodinách - viz též postupně níže,
- minimálně 75% aktivní účast ve cvičeních.
Úvod do výuky ruštiny - základní informace o ruském  jazyce a jeho rozšíření.
Naučili jsme se psát prvních 5 písmen - А, К, М, О, Т.
 
DOMA:
 
1) Obstarejte si učebnici Ruština nejen pro samouky. Leda, Praha 2002 (případně starší vydání), abyste s ní mohli už v příští hodině pracovat. Učebnici lze poměrně výhodně koupit ve skriptárně přímo v budově EkF.
___________________________________________________________________________________________________
 
2. hodina 22. září 2014
 
Téměř jsme dokončili 1. lekci v učebnici. Znovu jsem připomněl problematiku přízvuku v ruštině (str. 13), čtení dvou- a tříslabičných slov a redukci nepřízvučného o-a (str. 15), vysvětlil jsem psaní všech písmen z 1. lekce.
Četli jsme v učebnici především texty na str. 14, 15 a 16
Už musíte umět psát písmena i slova (napojování některých písmen!)
А, К, М, О, Т
П, Ф, Э    
Р, С, У
  
DOMA:
 
1) Opsat str. 18 (psací písmo).
2) Naučit se všechna slovíčka na str. 21.
3) Poslechnout si všechny audionahrávky k 1. lekci.
___________________________________________________________________________________________________
 
3. hodina 29. září 2014

Opakovali jsme 1. lekci (písmena, texty na str. 20), kontrola slovíček.

Nová písmena - Б, Д, Г, З, Й, Ы (str.22-21) a В, Н, Х (str. 25).

Připomněl jsem rozdíl mezi výslovností českého i/y a ruského Ы - viz str. 24 - poslechněte si též na Vašem CD.
 
DOMA:
1) Opište na str. 29 část s písmeny, která jsme se učili.
2) Opište na str. 25 část a) + b)  (nezapomeňte opět na poslech) - používejte výhradně psací písmo.
3) Zopakujte si slovní zásobu 1. lekce, podívejte se na slovní zásobu 2. lekce a čtěte si texty na str. 20 a 26. 
4) Přečtěte si o Rusku alespoň základní informace např. ZDE a pokud nevíte, co to je Sibiř...
___________________________________________________________________________________________________
 
4. hodina 6. října 2014

Dokončili jsme 2. lekci.

Vysvětlil jsem překlad českého slovesa "mít" (str. 27), výslovnost redukovaného o/a - str. 26.

Nová písmena ц, ш, ж.

DOMA:

1) Opsat zbývající část textu na str. 29.

2) Opsat (psacím písmem) cv. 10 a)+b) na str. 10 a slovíčka ze 2. lekce.

3) Příprava na malý test - diktát (cv. 10a/30) + slovíčka 2. lekce.

4) Procvičujte si čtení (využívejte vaše CD) - cv. 10, 11, fráze (str. 31), cv. 1/32.

___________________________________________________________________________________________________
 
5. hodina 13. října 2014

První polovina 3. lekce - nová písmena

И, Е, Ё, Я, Ю, Ь (str. 23-34).

DOMA:

1) Pročtěte si str. 34-36 a naučte se číst všechna cvičení psaná azbukou - využijte k tomu audionahrávku.

2) Písemně cv. 34/2b, 36/6 + opište část se známými písmeny na str. 39.

___________________________________________________________________________________________________
 
6. hodina 20. října 2014

Dokončili jsme 3. lekci. Opakovali jsme čtení písmen  я, е, ё, ю, и, ь. 

Nová písmena ч, щ.

Skloňování zájmen наш/ваш + этот/эта/это (str. 38).

DOMA:

1) Písemně - cv. 9+10/38 a 11b/40.

2) Čtení (využijte i CD!) - cv. 8/37 a 11/37.

3) Naučte se slovíčka 3. lekce.

4) Zkuste i na youtube poslechnout ruskou hudbu...

___________________________________________________________________________________________________
 
7. hodina 27. října 2014

V hodině jsme opakovali čtení (cv. 8, 11, 12, 13 z 3. lekce). Nové písmeno - L a jeho měkká a tvrdá výslovnost (str. 43 - audionahrávka!).

DOMA:

1) Číst - cv. str. 43 a cv. 6, 7/44. Využijte opět audionahrávku.

2) Písemně - cv. 7/44.

3) Zopakujte si slovíčka 3. lekce a začněte se učit slovíčka 4. lekce.

___________________________________________________________________________________________________
 
8. hodina 3. listopadu 2014

V hodině jsme procvičovali především čtení (str. 43, 44) a čtení slov s přízvukem na druhé slabice s důrazem na změny ve čtení samohlásek о, е, я (str. 45),  tvoření minulého času (str. 47) ve srovnání s češtinou s upozorněním na rozdíl mezi češtinou a ruštinou u vykání (viz str. 47 dole).

DOMA:

1) Procvičujte čtení včetně intonace na str. 46 - využívejte audionahrávky!

2) Písemně: str. 47 - cv. 13/b+c, 14b. To co napíšete si zkoušejte i přeložit a ČÍST!

3) Naučte se slovní zásobu 4. lekce.

4) A co známá pohádka v originále s českými titulky? ZDE

___________________________________________________________________________________________________
 
9. hodina 10. listopadu 2014

V hodině jsme dokončili 4. lekci (skloňování zájmen kdo, co) a začli 5. lekci (tvrdý znak ъ).

DOMA:

1) Písemně: 16, 17 / 48, 52b (nahoře) -opsat, 53/3 - opsat.

2) Příprava na diktát - cv. 52b

3) Procvičujte čtení - cv. 18, 19 - 4. lekce a 1, 2, 4 - 5. lekce.

4) Doučte se slovní zásobu 4. lekce a začněte s 5. lekcí.

___________________________________________________________________________________________________
 
10. hodina 17. listopadu 2014

Státní svátek 

Samostudiem poslouchejte audionahrávky, procvičujte čtení i pasní. Koukněte na některý z ruských filmů (např. Svéráz národního rybolovu...)

___________________________________________________________________________________________________
 
11. hodina 24. listopadu 2014

V hodině jsme se zabývali 5. lekcí (věty se slovesem есть, skloňování zájmen on, ona, ono, oni) a začli jsme 6. lekci (skloňováná zájmen můj-tvůj-svů - str. 66).

Procvičovali jsme PSANÍ vět typu jak se jmenuješ? - jak se jmenuje váš otec / vaše matka? - kde bydlíte?

DOMA:

1) Naučte se psát věty (viz výše), najděte si na ruských mapách, jak se přepisuje do zabuky název vašeho města.

2) Písemně - 57/9, 66/10 a 75/14. Pro překlad barev použijte Seznam nikoliv Google.

3) Nainstalujte si do PC ruskou klávesnici.

___________________________________________________________________________________________________
 
12. hodina 1. prosince 2014

Dokončili jsme 6. a 7. lekci - především cv. 11, 12,13, 15 na str. 67, 68 a cv. 6, 7, 11, 12, 14 a 15 v 7. lekci.

Psali jsme diktát (cv. na str. 52 nahoře) + překlad.

DOMA:

Zkompletujte si všechny "DÚ" z minulých hodin a přineste je s sebou k zápočtu ke kontrole.

___________________________________________________________________________________________________
 
13. hodina 8. prosince 2014

Předtermín pro vykonání zápočtu. Sejdeme se jako obvykle v učebně E 404. V případě nemoci nebo pokud se nebudete cítit dostatečně připraveni, můžete využít termín 15.12.2014.

___________________________________________________________________________________________________
 
14. hodina 15. prosince 2014

Řádný termín pro vykonání zápočtových testů. Možnost prohlédnout si opravené testy z předtermínu.

Kdykoliv v době 8:30 - 12:00 h na učebně E404.

___________________________________________________________________________________________________
 

V případě neúspěchu u zápočtového testu nebo nemoci využijte některý z opravných termínů, které průběžně aktualizuji ZDE.